Blog

Blog psychologów z Gabinetu RAZEM (Warszawa-Ursynów). Piszemy o lęku, pracoholizmie, stresie, problemach par, dzieci i młodzieży. Zasubskrybuj nasz blog psychologiczny, komentuj wpisy, dziękujemy Ci za czas i uwagę.
Rozmiar czcionki: +
2 minutes reading time (350 words)

"Niegrzeczne dziecko", czyli dziecko w potrzebie

Psycholog dziecięcy Warszawa
Znaczenie stylu przywiązania

Gdy dziecko przeżywa trudności najczęściej komunikuje je poprzez swoje zachowanie i reakcje emocjonalne, które często są niełatwe do zrozumienia przez innych. Pomocą w takiej sytuacji jest badanie stylu przywiązania dziecka.


Styl przywiązania uwidacznia się intensywnie przede wszystkim w sytuacjach zagrożenia (dla dziecka zagrażające mogą być wszelkie sytuacje, które ono postrzega jako zaburzające jego poczucie bezpieczeństwa). Wzorzec zachowania związany ze stylem przywiązania pozwala dziecku na ochronę siebie przed zagrożeniem oraz na regulowanie natężenia lęku i niepokoju nim wywołanego.

Zachowania te mogą być traktowane jako jeden z podstawowych sposobów radzenia sobie z konsekwencjami pojawiających się sytuacji. Przez otoczenie zachowania, które dla dziecka są niezbędnym elementem przeżycia i czucia się bezpiecznie, mogą być traktowane jak bycie niegrzecznym, niewychowanym, rozpieszczonym czy histerycznym.

Brak zrozumienia tego co dzieje się z dzieckiem może powodować negatywne konsekwencje w jego życiu i przyczyniać się do jego cierpienia. Warto zatem, gdy pojawiają się jakiekolwiek trudności u dziecka zbadać jego styl przywiązania by zrozumieć jego funkcjonowanie i powody jego zachowania oraz dostosować sposób pomocy do jego indywidualnych potrzeb.

Na przestrzeni wielu lat rozwinięto wiele metod, które służą do badania stylu przywiązania. Między innymi takim narzędziem jest SSAP autorstwa J. Hodges, S. Hillman i M. Steele (2007). Badanie wykorzystuje zabawę, podczas której dzieci w naturalny sposób ukazują swoje myśli i emocje. Dziecku prezentowane są początki historyjek dotyczących różnych sytuacji rodzinnych za pomocą zabawek - laleczek i zwierząt - oraz słownie. Dziecko proszone jest o dokończenie historyjek w dowolny sposób.

Pozwala to na analizę oczekiwań i postrzegania przez dziecko ról w rodzinie, stylu przywiązania i relacji między członkami rodziny. Dziecku nie jest zadawane żadne bezpośrednie pytanie na jego temat lub jego rodziny. Badanie pozwala zarówno na przekaz werbalny jak i niewerbalny. Odpowiedzi dziecka mogą być analizowane pod względem różnych komponentów stylu przywiązania między innymi: postrzegania i rozumienia przez dziecko siebie, rodziców i świata zewnętrznego, sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i emocjami.

W rezultacie możliwe jest zidentyfikowanie głównego stylu przywiązania dziecka (bezpieczny, unikowy, lękowo-ambiwalentny i zdezorganizowany) oraz zaplanowanie odpowiedniego rodzaju pomocy.

Więcej o stylach przywiązania piszemy w artykule "Zrozumieć dziecko".

 

Anna Gałkowska, psycholog rodzinny, psychoterapeuta par, małżeństw, dzieci

14
×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

Depresja - przyczyny, objawy, sposoby leczenia, pr...
Zrozumieć dziecko. Psycholog dziecięcy wyjaśnia
 

Komentarze 9

Gość
Gość - Ewa w niedziela, 14 czerwiec 2015 23:23

Pani Ania Gałkowska to świetny specjalista w swojej dziedzinie. Moje dziecko chodziło do niej przez 2 lata i bardzo dużo jej zawdzięczam. Ma świetne podejście nie tylko do dzieci, ale również do rodziców. Panią Anię polecam wszystkim kto potrzebuje jakiegokolwiek wsparcia psychologicznego...Pani Aniu nigdy nie zapomnę co Pani zrobiła dla mojego dziecka...chylę czoło w Pani stronę... pozdrawiam

Pani Ania Gałkowska to świetny specjalista w swojej dziedzinie. Moje dziecko chodziło do niej przez 2 lata i bardzo dużo jej zawdzięczam. Ma świetne podejście nie tylko do dzieci, ale również do rodziców. Panią Anię polecam wszystkim kto potrzebuje jakiegokolwiek wsparcia psychologicznego...Pani Aniu nigdy nie zapomnę co Pani zrobiła dla mojego dziecka...chylę czoło w Pani stronę... pozdrawiam
Gość
Gość - Basia w piątek, 29 maj 2015 17:17

Z dziećmi trzeba rozmawiać...jak najwięcej...i mówić im że się je kocha to bardzo ważne

Z dziećmi trzeba rozmawiać...jak najwięcej...i mówić im że się je kocha to bardzo ważne :)
Gość
Gość - Mary w piątek, 13 marzec 2015 16:17

Inspiruje do dalszego pogłębiania wiedzy!

Inspiruje do dalszego pogłębiania wiedzy! :D
Gość
Gość - Psycholog Warszawa w wtorek, 05 maj 2015 01:58

Bardzo ciekawy artykuł! Dziecko potrzebuje zrozumienia od najwcześniejszych lat. Pozdrowienia

Bardzo ciekawy artykuł! Dziecko potrzebuje zrozumienia od najwcześniejszych lat. Pozdrowienia :)
Gość
Gość - Krzyś w sobota, 25 kwiecień 2015 02:17

Pamiętam z dzieciństwa, że moje normalne zachowanie było czasem odbierane jako, że jestem niegrzeczny, np. starałem się coś zrobić, a się nie udawało i gdy to dostrzeżono, to mówiono, ze jestem niegrzeczny. Zauważyłem, że takie podejście ma wiele osób. Dla dziecka jest normą jego zachowanie, gdy dorośli bez wytłumaczenia na jakiej normie opierają swoją ocenę, często od razu mówią do dziecka, że jest niegrzeczne, a ono się często po prostu, np. bawi. Takie negatywne kodowanie dziecka, że jest niegrzeczne, może mieć długotrwałe konsekwencje. Dziecko będąc nieświadome swojego złego zachowania, najpierw powinno być uświadomione na czym polega problem, a później powinno być przedstawione rozwiązanie, w tym przypadku, pokazany poprawny wzorzec zachowania.

Pamiętam z dzieciństwa, że moje normalne zachowanie było czasem odbierane jako, że jestem niegrzeczny, np. starałem się coś zrobić, a się nie udawało i gdy to dostrzeżono, to mówiono, ze jestem niegrzeczny. Zauważyłem, że takie podejście ma wiele osób. Dla dziecka jest normą jego zachowanie, gdy dorośli bez wytłumaczenia na jakiej normie opierają swoją ocenę, często od razu mówią do dziecka, że jest niegrzeczne, a ono się często po prostu, np. bawi. Takie negatywne kodowanie dziecka, że jest niegrzeczne, może mieć długotrwałe konsekwencje. Dziecko będąc nieświadome swojego złego zachowania, najpierw powinno być uświadomione na czym polega problem, a później powinno być przedstawione rozwiązanie, w tym przypadku, pokazany poprawny wzorzec zachowania.
Gość
Gość - K w poniedziałek, 20 kwiecień 2015 00:17

Myslę, że jak się dzieci kocha to wiele problemów się samo rozwiązuje bo dzieci potrzebują miłości swoich rodziców i wtedy rodzi się więź na całe zycie. Pozdrawiam,

Myslę, że jak się dzieci kocha to wiele problemów się samo rozwiązuje bo dzieci potrzebują miłości swoich rodziców i wtedy rodzi się więź na całe zycie. Pozdrawiam,
Gość
Gość - Wójciska w wtorek, 31 marzec 2015 05:56

No właśnie, oceniamy dzieci pod kątem reakcji dorosłych, a możemy się sromotnie pomylić. Emocje to najważniejsza rzecz w wyrobieniu własnej osoby.

No właśnie, oceniamy dzieci pod kątem reakcji dorosłych, a możemy się sromotnie pomylić. Emocje to najważniejsza rzecz w wyrobieniu własnej osoby.
Gość
Gość - Janajaneczekgmailcom w niedziela, 03 styczeń 2016 13:00

A jak się można zapisać do Pani psycholog? W sensie czy tylko do tego gabinetu na Ursynowie czy jeszcze gdzieś można się zapisać w jakimś miejscu bardziej na północy Warszawy bo nie ukrywam że na Ursynów trochę nie po drodze. Proszę o informacje na załączonego maila.
Pozdrawiam

A jak się można zapisać do Pani psycholog? W sensie czy tylko do tego gabinetu na Ursynowie czy jeszcze gdzieś można się zapisać w jakimś miejscu bardziej na północy Warszawy bo nie ukrywam że na Ursynów trochę nie po drodze. Proszę o informacje na załączonego maila. Pozdrawiam
Gość
Gość - Julia (website) w piątek, 14 październik 2022 13:07

Super post, powinniśmy wspierać nasze dzieci nieważne jakie by nie były!

Super post, powinniśmy wspierać nasze dzieci nieważne jakie by nie były!:D
Gość
sobota, 27 kwiecień 2024

Zdjęcie captcha

Do góry